Kiedy warto skorzystać z chargebacku?

Z kart płatniczych korzysta coraz więcej konsumentów, nie tylko podczas zakupów w sklepach stacjonarnych, ale również w trakcie zakupów online. Płatności karta mają szereg niewątpliwych zalet. Jedną z najważniejszych jest procedura chargebacku, potocznie nazywana obciążeniem zwrotnym. Na czym polega ta funkcjonalność i jakie korzyści płyną z niej dla klientów?

Co to jest chargeback?
Chargeback to procedura związana z płatnością kartą, którą udostępnia wiele organizacji płatniczych, między innymi Visa oraz MasterCard. Chodzi w niej o możliwość reklamacji transakcji kartowych w sytuacji, gdy dany towar jest niezgodny z umową lub usługa nie została właściwie zrealizowana. Klienci płacący kartą mogą wówczas odzyskać wpłacone pieniądze. Zakupy w sieci to często loteria. Gdy kupujemy nowego smartfona, a po otrzymaniu przesyłki okazuje się, że urządzenie w ogóle nie posiada funkcji wymienionych w ofercie, jesteśmy zabezpieczeni procedurą chargebacku, jeżeli płaciliśmy za towar kartą. Dzięki temu z łatwością odzyskamy pieniądze.

Kiedy możemy skorzystać z chargebacku?
Istnieje wiele sytuacji, w których chargeback jest zasadny i naprawdę warto skorzystać z tej opcji. Pierwszą z nich jest nieotrzymanie towaru, za który zapłaciliśmy. Reklamacje możemy złożyć również wtedy, gdy produkt, który otrzymujemy jest uszkodzony albo usługa jest niezgodna z opisem. Z takimi problemami borykają się głównie kupujący online, ale nie tylko. Wystarczy wspomnieć okryte złą sławą biura podróży, które wysyłają klientów na wczasy życia all inclusive, a po dotarciu na miejsce okazuje się, że pięciogwiazdkowy hotel z widokiem na ocean to rozsypująca się ruina w najgorszej dzielnicy miasta. Z chargebacku możemy skorzystać również wówczas, gdy oddajemy towar zgodnie ze swoimi uprawnieniami, a nie otrzymujemy zwrotu pieniędzy.

Chargeback jest także zabezpieczeniem przed nieudanymi transakcjami. Sprawdza się w sytuacji, gdy klient pada ofiarą fraudu, czyli nieautoryzowanej transakcji, gdy dochodzi do jakichkolwiek błędów transakcji niezawinionych przez posiadacza karty lub jeżeli karta została obciążona błędną kwotą, podwójnie lub wielokrotnie. Czasami ma miejsce sytuacja, w której przekonani, że płatność nie powiodła się, płacimy gotówką, a nasza karta i tak zostaje obciążona.

Wielu z nas zastanawia się, co zrobić, gdy próbujemy wypłacić gotówkę w bankomacie, a po wpisaniu PIN-u i wybraniu żądanej kwoty bankomat w wyniku awarii nie wypłaca pieniędzy. Nasze konto zostaje obciążone, a my nie mamy gotówki. W takim przypadku również możemy reklamować transakcje.

Kategorie: Blik,