Co zrobić, aby klienci sklepu online nie porzucali koszyka?

Duże statystyki odwiedzin sklepu internetowego bardzo często nie mają żadnego przełożenia na finalizację transakcji, a co za tym idzie realne zyski. Okazuje się, że w około 70 % przypadków dochodzi do porzucenia koszyka z zakupami przez e-klientów. Jakie działania należy podjąć, aby zapobiec temu negatywnemu zjawisku? Przede wszystkim, warto poznać przyczyny takiego, a nie innego zachowania klientów, a następnie spróbować je wyeliminować. Dlaczego klienci nie finalizują transakcji w sklepach internetowych?

Cena okazuje się za wysoka
W sklepie stacjonarnym cena bardzo często decyduje o podjęciu decyzji zakupowej. Nie ma powodów, aby w sklepach online było inaczej. E-klienci także sugerują się ceną. W sklepach internetowych sprawa jest jednak o wiele bardziej skomplikowana. Tutaj istnieją mechanizmy obliczeniowe, które np. naliczają rabaty. W momencie ich niejasnego działania czy jakichkolwiek błędów u klienta pojawiają się wątpliwości. Bardzo istotna jest optymalizacja cen dostaw, które mogą istotnie wpływać na ostateczną cenę.

Wątpliwe bezpieczeństwo
Kwestia bezpieczeństwa odgrywa z pewnością bardzo ważną rolę w całym procesie zakupowym. Newralgicznym momentem jest jednak finalizacja transakcji. Klient musi podać swoje dane. Aby do tego w ogóle doszło, musi być pewien, że są one całkowicie bezpieczne i nie dojdzie do ich przechwycenia przez niepożądane osoby. Zabezpieczenia technologiczne np. posiadanie certyfikatu SSL to już w zasadzie konieczność. Klient nie mając możliwości bezpiecznego połączenia, raczej opuści stronę, niż dokona zakupów.

Negatywne wpływanie na emocje klientów
Zakupy, również te internetowe, wiążą się z emocjami. Jako klienci sklepów online często czujemy zainteresowanie, ekscytację, radość. Niestety występują także negatywne emocje. Irytacja, złość, zniecierpliwienie pojawiają się często w momencie przeglądania nic niemówiących opisów produktów czy żmudnej procedury zamówienia. Każdy, najmniejszy detal może nas zdenerwować i doprowadzić do rezygnacji z zakupów. Dlatego przejrzysta procedura zakupów i funkcjonalna strona, która sprawnie przeprowadzi klientów przez każdy ich etap to podstawa.

Bariery związane z finalizacją transakcji
To, że klient dodał produkt do koszyka, nie oznacza jeszcze dokonania zakupu. Musi przecież wypełnić formularz zamówienia. Jeżeli w momencie wpisywania danych do formularza, co chwilę będzie rozpraszany informacjami o promocjach czy powiązanych ofertach, może ostatecznie zrezygnować z zakupów. Weźmy również pod uwagę fakt, że nie każdy chce zakładać konto w sklepie internetowym. Należy umożliwić zakupy bez rejestracji wszystkim klientom zainteresowanym tą opcją.