Proces zakupowy w sklepie online

Zakupy internetowe stały się naszych chlebem powszednim. Sklepów działających online jest coraz więcej. Rośnie, zatem konkurencja między przedsiębiorcami decydującymi się na prowadzenie biznesu online. W jaki sposób wyróżnić się w gąszczu e-sklepów? Najlepszą droga jest usprawnienie procesu zakupowego.

Klient wchodzi na stronę internetową sklepu
Aby rozpocząć zakupy klient musi wejść na stronę danego sklepu. Dróg, które go do niego prowadzą jest kilka. Najprostszy sposób to wpisanie adresu strony w przeglądarce. Dotyczy to jednak tylko tych klientów sklepu, którzy już go dobrze znają albo otrzymali jego adres od rodziny czy znajomych. Taki klient z reguły przeszukuje katalog sklepu w poszukiwaniu interesujących go produktów albo korzysta z wyszukiwarki na stronie sklepu, gdy szuka konkretnej rzeczy.

Kolejna bramka, przez którą klient trafia na stronę sklepu to tzw. landing page. To nic innego, jak specjalnie przygotowane podstrony, na której klient znajduje szczegółowe informacje o produkcie i za pośrednictwem, których może szybko dokonać zakupu. Na landing page klienci trafiają po kliknięciu w baner reklamowy. Przy prowadzeniu kampanii reklamowej to jeden z głównych sposobów pozyskiwania klientów.

Klientów można zdobyć w jeszcze jeden sposób. Wystarczy umieścić adres sklepu w jednej z popularnych porównywarek cen i zadbać o wysoką pozycję sklepu w rankingach wyszukiwarek internetowych.

Klient dokonuje wyboru produktów
Kolejny etap procesu zakupowego to wybranie konkretnych produktów ze strony sklepu i umieszczenie ich w koszyku. Na tym etapie wszelkie decyzje są jeszcze odwracalne. Koszyk to podstrona serwisu, na której znajdują się wszystkie towary wybrane przez klienta. Klient może je usunąć lub zmienić ich liczbę. Ma również podgląd sumarycznej wartości zamówienia, łącznie z kosztami przesyłki.


Finalizacja transakcji
Samo dodanie produktów do koszyka, nie oznacza wcale, że klient dokona ich zakupu. Istnieje ryzyko porzucenia koszyka z zakupami bez finalizacji zamówienia. Aby tego uniknąć należy maksymalnie upraszczać proces zamawiania, unikać błędów na stronie i zapewnić klientom szeroki wachlarz metod płatności i dostawy. Zatwierdzanie zamówień może być inne w każdym sklepie. Ale zasadniczo polega na odesłaniu klienta do formularza, a którym podaje on dane potrzebne do realizacji zamówienia, wybiera sposób dostawy oraz metodę płatności. Wiele sklepów daje obecnie swoim klientom możliwość zapłaty za towary drogą elektroniczną. Szybkie płatności internetowe to ogromne ułatwienie zarówno dla klientów, jak i właścicieli sklepów online.